Contact

Schoolcounseling

Een schoolcounseling-traject ziet er als volgt uit:

Bij aanmelding bij de schoolcounselor kan er sprake zijn van een verstoorde verhouding tussen school en beleving van ouders en kind.
De ouders kunnen de beslissingen van de school niet begrijpen of het kind is ongelukkig in de klas. Er is gezocht naar oplossingen in de school, maar die lukken nog niet.
Door mijn goede kennis van het basisonderwijs kan ik proberen om samen een traject uit te zetten dat leidt naar de oplossing.
In de gesprekken gaan we kijken naar wat er aan de hand is. Die gesprekken zijn met zowel ouders als het kind.
We gaan zoeken naar mogelijkheden die er zijn, om naar een oplossing te komen. De ouders kunnen vervolgens de stappen ondernemen die nodig zijn om hun kind te helpen, maar ook het kind zelf kan opdrachten krijgen. We kunnen bijvoorbeeld in rollenspellen oefenen wat het kind kan doen als hij gepest wordt.
Het is niet de bedoeling dat de schoolcounselor contact opneemt en gesprekken voert met de school. Wel kunnen docenten en counselor met elkaar overleggen, als daar vanuit de school behoefte aan is. Dit natuurlijk na toestemming van ouders en kind.
In de loop van de jaren heb ik veel ervaring opgedaan in gesprekken en trajecten met kinderen met ADHD, ADD, PDD-NOS, en het syndroom van Asperger. De zg “cluster 4” kinderen. Dit voor ouders met ervaring in de” Rugzak” aanvragen en begeleiding. Ook heb ik ervaring met kinderen met een chronische ziekte.
Een schoolcounseling traject heeft geen van te voren vastgestelde duur of vorm. Het hangt af van de behoefte van ouders en kind en kan dus verschillen. Soms is een of twee gesprekken al genoeg, soms is een langer traject nodig.
Schoolcounseling is maatwerk!

info@praterijcoaching.nl